Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiadukt w Skarżysku - Kamiennej przeszedł ciężką próbę przed oddaniem go do użytku (ZDJĘCIA)

Mateusz Bolechowski
Mateusz Bolechowski
Nowy wiadukt w Skarżysku przeszedł testy obciążeniowe. Jednocześnie po najdłuższym przęśle przejechały trzy ciężarówki o łącznej wadze stu ton.
Nowy wiadukt w Skarżysku przeszedł testy obciążeniowe. Jednocześnie po najdłuższym przęśle przejechały trzy ciężarówki o łącznej wadze stu ton.
W poniedziałek 7 listopada na budowanym wiadukcie nad torami w Skarżysku - Kamiennej przeprowadzono próby obciążeniowe. Na najdłuższe przęsło wjechały trzy samochody ciężarowe o masie 33 ton każdy. Próby przeprowadził Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Kielcach metodą niwelacji precyzyjnej i przy pomocy czujników indukcyjnych.

Próby obciążeniowe wiaduktu w Skarżysku-Kamiennej

Budowa wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi w Skarżysku-Kamiennej jest największą inwestycją realizowana przez Powiat Skarżyski od wielu lat. Inwestycja warta prawie 40 milionów złotych pozwoli skomunikować osiedle Dolna Kamienna z osiedlem Przydworcowym. Prace rozpoczęto wiosną ubiegłego roku, obiekt ma być gotowy do końca grudnia. Zaawansowanie prac wynosi już ponad 80 procent. W poniedziałek 7 listopada przeprowadzono próby obciążeniowe. Pomiarom przyglądali się przedstawiciele inwestora starosta Artur Berus, wicestarosta Anna Leżańska, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Skarżysku-Kamiennej Marek Czyż, inspektorzy nadzoru budowlanego i wykonawcy obiektu. - Dzisiejszy dzień to jeden z najważniejszych przy tej inwestycji. Pozytywne próby obciążeniowe będą zielonym światłem do uruchomienia procedur związanych z odbiorami technicznymi części jezdnej obiektu. Jesteśmy dobrej myśli - wiadukt zostanie dopuszczony do ruchu w terminie – mówił starosta Artur Berus.

Sprawdzali na dwa sposoby

Próby obciążeniowe przeprowadzał Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Kielcach. - Z lewej strony mamy metodę niwelacji precyzyjnej. Dokładność tego pomiaru dokonywana do jednej setnej milimetra. Punkty pomiarowe rozstawione są wzdłuż obiektu, w których mierzymy przemieszczenia. Najbardziej oczywiście interesuje nas środek rozpiętości najdłuższego przęsła. Z prawej strony zastosowaliśmy metodę przy pomocy czujników indukcyjnych, wykorzystując drugi wiadukt. Tą metodą mierzymy przemieszczenia obciążonego wiaduktu w stosunku do nitki nie obciążonej – wyjaśniał Andrzej Matysek z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. - Mamy tu także ustawione 3 czujniki. Mierzymy też ewentualne przemieszczanie podpór, bo podczas próby podpory też przemieszczają się o jakieś tam ułamki milimetra. Tak więc, żeby ugięcia przęsła całej konstrukcji obliczyć, musimy mieć jeszcze dane nad podporami - dodawał.

Sto ton na przęśle

W chwili pomiaru na najdłuższym przęśle jednorazowe obciążenie wynosiło sto ton. - W tej chwili mamy trzy samochody po 33 tony, więc jednorazowe obciążenie na najdłuższym przęśle jest praktycznie stutonowe. Obciążenie jest umieszczone tak, żeby było najbardziej niekorzystnie, a układ najbardziej wytężał to przęsło. Cały czas mierzymy oraz sprawdzamy stabilizację, bo podczas próby przygięcia nam przyrastają. Jeżeli te przyrosty zatrzymają się po około 30 minutach, samochody mogą zjechać z wiaduktu. Na razie wszystko jest dobrze – informował Andrzej Matysek. Po zjeździe tirów specjaliści sprawdzali również jak zachowała się konstrukcja, czy nie zostały trwałe ugięcia. Wiadukt próby obciążeniowe przeszedł pozytywnie, zgodnie z założeniami projektu.

Prace na wiadukcie na finiszu

Jak informuje dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Marek Czyż, oprócz prób obciążeniowych cały czas na wiadukcie trwają prace wykończeniowe. Aktualnie są asfaltowane ciągi pieszo - rowerowych, wykonywana jest nawierzchnia chodnikowa z żywic, ustawiane są bariery i poręcze, trwa montaż oświetlenia i przygotowania do wykonania oznakowania poziomego i pionowego. Teren inwestycji jest porządkowany, trwa inwentaryzacja. Po zakończeniu tych prac i zgłoszeniu do odbioru końcowego Zarząd Dróg Powiatowych złoży wniosek do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego o dopuszczenie obiektu do użytkowania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na skarzyskokamienna.naszemiasto.pl Nasze Miasto